Sunday, December 14, 2008

Langkah Seterusnya... Berdiri di atas Kaki Sendiri

Posted by Nur Insyirah at 4:52 PM 0 comments


Saya seolah-olah sudah boleh berdiri tanpa memegang sesuatu. Tetapi tidak berapa kukuh lagi. Kejap-kejap terduduk. Sebab itulah mulai malam semalam saya seperti susah hendak melelapkan mata. Mungkin saya terngiang-ngiang apabila saya mendapat satu langkah baru agaknya. Hari ini saya memberanikan diri berdiri sendiri untuk kesekian kalinya. Ya... saya memang berjaya! Tetapi... ibu tidak sempat mengambil gambar saya kerana itu adalah aksi spontan.

Hari ini ibu begitu sibuk dengan komputernya. Kata ibu, tarikh akhirnya adalah esok. Saya terpaksa bermain dengan abah dan cik ikin (ibu saudara saya, adik abah yang keenam). Tetapi, saya tidak puas hati... saya mesti hendak menjenguk ibu di dalam bilik komputer. Memang ibu sedang khusyuk menyiapkan kerjanya. Sambil-sambil itu, saya pula sibuk mencari benda yang boleh menarik perhatian saya. Ya... sudah jumpa. Rak buku ibu dan abah... menarik juga susunannya. Rugi jika saya tidak sentuh dan mengemasnya hehehe.

Posted by:
Nisa

Saturday, December 13, 2008

Aidil Adha di Kedah

Posted by Nur Insyirah at 9:31 AM 1 comments



Tahun ini saya sekeluarga menyambut Aidil Adha di Bandar Baharu Kedah. Suasana sambutan di kampung tidak berapa meriah berbanding Aidil Fitri. Namun, bagi kami sekeluarga ia adalah sambutan paling bermakna apabila dapat berkumpul beramai-ramai.

Kali ini saya dapat melihat Wan membalut ketupat menggunakan daun palas. Menurut ibu, ia adalah tradisi turun temurun bagi masyarakat kampung di situ. Berbeza dengan masyarakat kampung abah di Kelantan, tradisi ini bukan menjadi amalan mereka, cuma segelintir sahaja yang mengamalkannya. Agak-agak dari manakah asal usul membuat ketupat ini ya? Hmmm....


Saya juga tidak terlepas daripada menolong Wan, tetapi... lihatlah gelagat saya. Saya tidak berganjak selagi Wan tidak selesai. Apa yang lebih menyeronokkan adalah... saya dapat melihat wajah dapur baru Tok & Wan yang baru diubah suai. Serba hijau. Daripada kabinetnya yang berwarna hijau hingga ke lantai juga berwarna hijau. Terasa begitu tenang sekali. Tapi kata Tok belum selesai sepenuhnya. Lihatlah dinding yang masih tidak cantik dipandang kerana belum lagi dicat. Kerja-kerja ubah suai akan disambung selepas raya haji.


Posted by:
Nisa

Friday, December 12, 2008

Permata Hati Auntie Fyzza & Uncle Qalif

Posted by Nur Insyirah at 2:06 PM 0 comments

Alhamdulillah... tanggal 7/12/2008 iaitu hari Ahad bersamaan 9 Zulhijjah, seorang bayi comel dilahirkan di Hospital Ampang Puteri pada pukul 6.15 petang. Puteri seberat 3.19 kilo itu diberi nama Qistina Safiya (tidak pasti ejaannya betul ataupun salah).

Tercapai juga hasrat Auntie Fyzza memberi nama yang diidam-idamkan kepada puterinya. Nampaknya bertambah seorang lagi kawan sebaya saya walaupun perbezaan umur kami hampir 9 bulan.

##Foto diambil dari galeri foto Uncle Qalif##

Posted by:
Nisa

Thursday, December 4, 2008

Berat Saya Sudah Bertambah...

Posted by Nur Insyirah at 1:57 PM 0 comments
Pada hari Selasa, 2/12/2008 yang lalu... saya pergi check-up untuk kesekian kalinya di klinik. Alhamdulillah berat saya sudah naik ke 7.05 kilo. Ibu dan abah gembira sekali. Manakala tinggi saya sudah 68cm. Puan Misi ada juga mengukur lilit kepala saya, tetapi saya terlupa berapa ukuran yang sebenarnya.

Posted by:
Nisa

Boleh Saya Tolong?

Posted by Nur Insyirah at 1:55 PM 0 comments



Perkara pertama apabila ibu dan abah longgokkan kain di hadapan saya adalah saya akan ambil kain itu dan masukkan ke dalam mulut saya. Seperti biasa, masa yang sesuai untuk ibu dan abah melipat kain baju adalah waktu malam. Kesian ibu dan abah, dan saya juga tidak ketinggalan mahu menolong mereka. Hasrat saya memang mahu menolong, tapi saya rasa saya bukanlah menolong malah hanya tolong sepahkan saja hehehe....

Lihatlah gelagat saya yang bertungkus lumus dan beriya-iya apabila berhadapan dengan pakaian saya. Kadang-kadang ada juga yang tercampak ke belakang saya kerjakan.

Posted by:
Nisa

 

Ini Satu Cerita... Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal