Friday, January 23, 2009

Dua Batang Gigi yang Comel :)

Posted by Nur Insyirah at 1:11 PM 0 comments
Semalam ibu mula perasan yang ada sesuatu berwarna putih di gusi bawah saya. Sebelum ini ibu dan abah hanya menanti kemunculan gigi pertama saya ataupun nama popular lagi dikenali semua iaitu gigi susu. Gusi saya yang agak membonjol sebelum ini nampaknya sudah menghasilkan sesuatu yang keras. Bagi meyakinkan lagi, ibu membiarkan saya menggigit jari telunjuknya dan saya lihat ibu mengangguk-angguk tanda ia memang wujud. Syukur...






Posted by:
Nisa

Sunday, January 18, 2009

Selesema Lagi

Posted by Nur Insyirah at 10:20 AM 0 comments
Sudah dua hari saya selesema. Biasanya menjelang subuh hidung saya buat hal. Siang dan malamnya okey sahaja. Apabila ada gangguan pada hidung, saya seperti tidak nyenyak hendak tidur. Maklum sahaja hanya dapat bernafas melalui mulut sahaja. Suara saya pula serak-serak basah jadinya.

Semalam ibu dan abah bawa saya ke klinik Sri Indah, Taman Samudera Batu Caves. Alhamdulillah dr. mengesahkan yang jantung saya okey dan saya tidak demam. Hanya sedikit sahaja gangguan pada tekak saya. Tetapi dr. kata tidak berbahaya. Ibu dan abah lega mendengarnya.

Namun begitu, saya rasa masih tidak selesa. Hidung saya mula berair dan ibu dan abah sentiasa memastikan supaya saya tidak terjilat hingus saya. Ibu basahkan tuala kecil supaya saya tidak sakit apabila ibu dan abah mengelap hidung saya. Tapi saya rasa masih tidak selesa dan rimas apabila hidung saya disentuh.

Posted by:
Nisa

Thursday, January 8, 2009

Puteri Sulung Uncle Amin & Auntie Azlina

Posted by Nur Insyirah at 8:24 AM 0 comments

Menurut Uncle Amin, nama Nurul Iman Qistina adalah gabungan daripada nama kegemaran antara Uncle Amin dan Auntie Ina. Uncle Amin menyukai nama Qistina, manakala Auntie Ina pula tertarik dengan nama Nurul Iman. Maka, atas persetujuan kedua-duanya, nama puteri sulung mereka disatukan menjadi Nurul Iman Qistina. So sweet.

Puteri yang dilahirkan pada 13 Disember 2008 secara normal di Dewan Bersalin Muslimah, Batu Caves ini memiliki berat 2.9 kilo dan tinggi 50 cm. Tahniah buat Uncle Amin dan Auntie Azlina.

Posted by:
Nisa

Friday, January 2, 2009

Bertepuk Tangan vs Chipmunk

Posted by Nur Insyirah at 1:42 PM 0 comments
Akal baru yang saya peroleh adalah bertepuk tangan. Kadangkala sambil tidur pun saya asyik bertepuk tangan. Mungkin terbawa-bawa dan terngiang-ngiang dalam kepala agaknya. Boleh dikatakan setiap masa mesti saya akan tepuk tangan saya. Pendek kata saya memang tidak seganlah hendak menepuk tangan saya :D

Saya juga memang suka dengar lagu Bad Day nyanyian chipmunk dalam nada dering. Hinggakan semasa mandi pun jika saya terdengar lagu itu saya mesti meronta-ronta mahu keluar dari bilik air. Yang pelik, bukan sahaja bunyi di TV dan HP abah, tetapi apabila ibu menyanyi pun saya suka juga. Satu lagi bunyi iklan megadrama. Meronta-ronta saya hendak keluar dari bilik air. Punya dahsyat pengaruh iklan bagi kanak-kanak seusia saya rupa-rupanya. Tidak perlu ibu ataupun abah yang ajar tetapi automatik datang sendiri. Kenapa ek? Hmmm....

Mengikut kajian ibu, kanak-kanak memang suka benda-benda yang dapat menarik perhatian mereka. Contoh paling ketara yang mempengaruhi mereka adalah bunyi-bunyian. Kemudian diikuti warna. Dua perkara ini adalah gabungan yang istimewa di mata kanak-kanak.
Minda dan mata mereka memberi rangsangan yang kuat kepada dua perkara ini. Sedang kanak-kanak leka bermain mainan di hadapan mereka, namun apabila telinga terdengar bunyi-bunyian yang menarik, terus mata tertangkap dan terpaling pada bunyi-bunyian itu. Sebab itulah cerita-cerita di phd, ctnw, astro ceria dan disney channel digarapkan dengan warna-warni seindah pelangi dan juga suara-suara latar yang ceria dan comel.

Sekarang saya boleh aplikasikan kedua-duanya iaitu bertepuk tangan sambil mendengar nyanyian chipmunk dengan serentak. Apabila mendengar chipmunk menyanyi saya boleh bertepuk tangan.

Posted by:
Nisa
 

Ini Satu Cerita... Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal