Monday, March 16, 2009

Wah! Ramainya...

Posted by Nur Insyirah at 1:43 PM 2 comments
Adengan yang sudah diduga pada awalnya. Saya menepuk kek sebelum ibu memotongnya.
Ini kerana Alang (berbaju hijau) yang menghasut saya supaya menepuk kek. Ummi (bertudung pink) sempat menghalang saya melakukan tindakan selanjutnya. Kak Shida yang sedang sengeh itu begitu gembira sekali.


Sedap pula makan buah ceri.

Abah kata tidak perlu beli kek kartun. Bukannya sedap pun. Lebih baik beli kek untuk orang dewasa,
kerana orang dewasa yang nak makan, bukannya saya.

Pada 14 Mac iaitu hari Sabtu yang lalu, ibu dan abah mengadakan jamuan makan untuk seisi saudara mara dan juga jiran tetangga yang berhampiran. Menurut ibu dan abah, sudah lama rumah kami tidak riuh-rendah dengan suara-suara dwibahasa loghat Kedah dan Kelantan. Jamuan ini sekadar memeriahkan suasana sahaja di samping menyambut ulang tahun kelahiran saya yang pertama.

Bermula jam lima petang, saudara mara memenuhi ruang tamu yang tidak berapa luas. Walaupun begitu, semuanya nampak mesra dengan gelak tawa, cerita-cerita terkini, dan tidak lupa juga wajah-wajah terkini sepupu-sepupu saya. Seronok sekali.

Seperti biasa, menu wajib rumah kami adalah satay ayam yang ditempah dan air sunquick. Menu kedua wajib pula adalah laksa dan puding laici yang ibu buat sendiri. Walaupun hujan pada petang itu, ia tidak menghalang saudara-mara saya menghadiri jemputan kami. Saya begitu seronok sekali dapat bermain dengan sepupu sebaya dan tidak kurang juga sepupu yang lebih tua daripada saya.

Akhirnya saya keletihan kerana memberi layanan yang istimewa kepada para tetamu saya. Hinggakan saya tidak sedar bila saya tertidur. Tetapi tidak mengapa, ibu dan abah boleh membantu saya melayan tetamu-tetamu kami.

Jamuan berakhir jam 10.30 malam. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar. Makanan semuanya cukup. Terima kasih kepada semua yang datang memeriahkan suasana.


Posted by:
Nisa

Friday, March 13, 2009

Saya sudah 1 tahun 3 hari

Posted by Nur Insyirah at 1:16 PM 0 comments
Mengikut tahun Hijrah, pada 2 Rabiulawal 1430 yang lepas adalah tarikh saya melihat dunia yang fana ini. Manakala mengikut tahun Masihi, tanggal 10 Mac 2009 genap umur saya setahun. Ini bermakna saya ada dua tarikh / hari lahir dalam masa setahun hehehe. Menakjubkan!

Walau bagaimanapun saya tidak tahu bilakan saya diciptakan. Hanya kuasa Yang Maha Esa mengetahui segala-galanya. Sebelum umur saya setahun saya sudah boleh berjalan dengan laju tetapi bukan berlari, gigi masih lagi satu batang, tumbuh dengan tinggi dan yang satu batang lagi antara hendak tumbuh ataupun tidak.

Mama Ina saya menghadiahi saya sepasang kasut berwarna pink yang comel. Nampaknya semakin bertambah koleksi kasut saya. Saya suka! Terasa seperti mahu tidur dengan kasut-kasut saya sahaja. Pantang sahaja nampak ibu meletakkannya di tempat yang boleh dilihat, saya mesti tersenyum dan terus mengambilnya tanpa rasa bersalah ataupun segan silu.






Posted by:

Nisa
 

Ini Satu Cerita... Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal