Tuesday, October 6, 2009

Cerita Raya 5

Posted by Nur Insyirah at 1:33 PM




Raya Kedua...

Kami bercadang ke rumah Mak Ujang di Sungai Tengas, Selama. Di sana memang seronok kerana suasana kampungnya terasa. Ibu hanya fikir mahu ke kebun Ujang dan Mak Ujang. Sepatutnya hari raya kedua Ujang sekeluarga pulang ke Bandar Baharu. Jadi, ibu menelefon Ujang memberitahu hajat kami. Kami bernasib baik kerana Ujang nyaris-nyaris bersiap-siap bertolak ke Bandar Baharu. Kami ke sana lebih kurang jam 10.30 pagi.

Setiba di sana, saya, Abang Furqan dan Abang Farhan bukan main seronok lagi bermain dengan Abang Ikram, Kak Muna, Abang Arif dan Kak Nuha. Ujang memasang Geng supaya kami dapat berehat-rehat sambil menonton cerita kegemaran saya, mungkin juga kegemaran semua sebaya saya.

Selesai cerita Geng, abah mendukung saya di luar rumah. Kelihatan kolam yang sederhana besar dengan air yang memenuhi ruang kolam berkenaan. Pada mulanya abah memasukkan kaki saya ke dalam kolam itu. Seronok juga. Kemudian, abah menyuruh ibu menanggalkan baju dan memakai seluar kecil sahaja yang dibekalkan Ujang. Mungkin seluar Kak Nuha :D

Abah memasukkan saya ke dalam kolam, tetapi tidak lepas daripada memegang saya. Air kolam itu sama paras dengan dada saya. Fuh... bukan main sejuk dibuatnya. Tetapi memandangkan tengah hari... sesuailah. Kemudian, Kak Muna dan Abang Ikram melihat sahaja dari belakang. Cemburu sebenarnya. Kak Muna meminta kebenaran daripada Mak Ujang untuk turut serta dengan saya. Sepantas kilat Kak Muna menukar pakaian apabila dibenarkan oleh Mak Ujang.

Lama-kelamaan kolam terpaksa menampung 7 orang kanak-kanak apabila Abang Furqan dan Abang Farhan juga turut serta. Wah! Inilah saat paling seronok setakat saya pulang beraya di kampung. Sebabnya, saya tidak pernah ke mana-mana tempat seperti mandi sungai, laut dan sebagainya.

Oleh kerana sudah lama bermain dan bergambar, tiba masanya menukar semula pakaian. Saya meronta-ronta tidak mahu berhenti bermain-main dalam kolam. Maklumlah sangat seronok hingga tidak dapat dibayangkan. Tetapi, abah terpaksa juga menahan keseronokan saya itu kerana sudah lama saya bermain. Lagi pula, sudah hampir jam 1 petang, sudah nama pun hari raya, bukannya hari berkampung di Sungai Tengas. Menurut Wan, ada tetamu hendak datang ke rumah lebih kurang jam 2.30 petang. Selepas selesai makan nasi, kami bertolak pulang.

Posted by:
Nisa

0 comments on "Cerita Raya 5"

 

Ini Satu Cerita... Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal