Monday, November 9, 2009

Muka Kalah

Posted by Nur Insyirah at 10:53 PM
Pada 7 November yang lalu, abah ke stadium Bukit Jalil bagi menyaksikan perlawanan akhir Piala Malaysia 2009 di antara Negeri Abah dengan Negeri Sembilan. Hujan turun dengan lebatnya petang sebelum kejadian menyebabkan mood abah seolah-olah menurun. Walau bagaimanapun, selepas menunaikan solat Asar, abah terpaksa meredah juga hujan kerana semangat juang yang tinggi. Julung kalinya abah berbuat begitu, kerana sepanjang hidup abah nergeri kelahirannya itu belum pernah berjaya melayakkan diri ke piala penuh berprestij itu.

Akhirnya tinggal ibu dan saya yang setia menjaga rumah. Saya seperti biasa tidak boleh diharap langsung menjaga rumah kerana mata sentiasa tidak dapat menahan. Ibu sahaja berjaya menyengkang matanya menunggu abah pulang. Kasihan ibu kerana melayan Sehati Berdansa seorang diri. Tetapi sempat juga ibu berFB. Amboi!

Ibu menerima sms bertubi-tubi daripada ibu dan ayah sedara saya (adik-adik abah yang perihatin) di Kelantan. Masing-masing bertanya abah sudah pulang ataupun belum. Adakah patut, Pak Lang Hanif suruh abah bawa saya dan ibu bersama-sama ke Bukit Jalil? Saya takut nanti saya yang terlebih pula. Ibu sempat juga menukar siaran sesekali. Pada masa itu Kelantan sudah bolos 0-2.

Ibu berhajat mahu menyuruh abah pulang awal apabila nampak sudah tidak ada peluang untuk menang. Bukannya apa, ibu risau berlaku apa-apa perkara yang tidak seronok didengar. Balingan botol air, bunga api dan sebagainya. Tetapi abah seolah-olah dapat merasai bisikan ibu, abah pulang ketika Kelantan akan dibolosi dengan sepakan penalti pasukan lawan. Abah sampai ke rumah lebih kurang jam 11 lebih. Rupa-rupanya abah tidak tahu yang pasukan negerinya itu tidak 0 tetapi ada juga rezeki mereka mendapat 1. Jadilah... daripada 0.

Kesannya, keesokan paginya... inilah reaksi wajah saya!

0 comments on "Muka Kalah"

 

Ini Satu Cerita... Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal