Saturday, December 13, 2008

Aidil Adha di Kedah

Posted by Nur Insyirah at 9:31 AM



Tahun ini saya sekeluarga menyambut Aidil Adha di Bandar Baharu Kedah. Suasana sambutan di kampung tidak berapa meriah berbanding Aidil Fitri. Namun, bagi kami sekeluarga ia adalah sambutan paling bermakna apabila dapat berkumpul beramai-ramai.

Kali ini saya dapat melihat Wan membalut ketupat menggunakan daun palas. Menurut ibu, ia adalah tradisi turun temurun bagi masyarakat kampung di situ. Berbeza dengan masyarakat kampung abah di Kelantan, tradisi ini bukan menjadi amalan mereka, cuma segelintir sahaja yang mengamalkannya. Agak-agak dari manakah asal usul membuat ketupat ini ya? Hmmm....


Saya juga tidak terlepas daripada menolong Wan, tetapi... lihatlah gelagat saya. Saya tidak berganjak selagi Wan tidak selesai. Apa yang lebih menyeronokkan adalah... saya dapat melihat wajah dapur baru Tok & Wan yang baru diubah suai. Serba hijau. Daripada kabinetnya yang berwarna hijau hingga ke lantai juga berwarna hijau. Terasa begitu tenang sekali. Tapi kata Tok belum selesai sepenuhnya. Lihatlah dinding yang masih tidak cantik dipandang kerana belum lagi dicat. Kerja-kerja ubah suai akan disambung selepas raya haji.


Posted by:
Nisa

1 comments on "Aidil Adha di Kedah"

NaziraIzaty on December 29, 2008 at 3:37 PM said...

WaH..ni tlog anYam ke toloNg giGit ni???
hihihi

 

Ini Satu Cerita... Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal