Sunday, December 14, 2008

Langkah Seterusnya... Berdiri di atas Kaki Sendiri

Posted by Nur Insyirah at 4:52 PM 0 comments


Saya seolah-olah sudah boleh berdiri tanpa memegang sesuatu. Tetapi tidak berapa kukuh lagi. Kejap-kejap terduduk. Sebab itulah mulai malam semalam saya seperti susah hendak melelapkan mata. Mungkin saya terngiang-ngiang apabila saya mendapat satu langkah baru agaknya. Hari ini saya memberanikan diri berdiri sendiri untuk kesekian kalinya. Ya... saya memang berjaya! Tetapi... ibu tidak sempat mengambil gambar saya kerana itu adalah aksi spontan.

Hari ini ibu begitu sibuk dengan komputernya. Kata ibu, tarikh akhirnya adalah esok. Saya terpaksa bermain dengan abah dan cik ikin (ibu saudara saya, adik abah yang keenam). Tetapi, saya tidak puas hati... saya mesti hendak menjenguk ibu di dalam bilik komputer. Memang ibu sedang khusyuk menyiapkan kerjanya. Sambil-sambil itu, saya pula sibuk mencari benda yang boleh menarik perhatian saya. Ya... sudah jumpa. Rak buku ibu dan abah... menarik juga susunannya. Rugi jika saya tidak sentuh dan mengemasnya hehehe.

Posted by:
Nisa

Saturday, December 13, 2008

Aidil Adha di Kedah

Posted by Nur Insyirah at 9:31 AM 1 comments



Tahun ini saya sekeluarga menyambut Aidil Adha di Bandar Baharu Kedah. Suasana sambutan di kampung tidak berapa meriah berbanding Aidil Fitri. Namun, bagi kami sekeluarga ia adalah sambutan paling bermakna apabila dapat berkumpul beramai-ramai.

Kali ini saya dapat melihat Wan membalut ketupat menggunakan daun palas. Menurut ibu, ia adalah tradisi turun temurun bagi masyarakat kampung di situ. Berbeza dengan masyarakat kampung abah di Kelantan, tradisi ini bukan menjadi amalan mereka, cuma segelintir sahaja yang mengamalkannya. Agak-agak dari manakah asal usul membuat ketupat ini ya? Hmmm....


Saya juga tidak terlepas daripada menolong Wan, tetapi... lihatlah gelagat saya. Saya tidak berganjak selagi Wan tidak selesai. Apa yang lebih menyeronokkan adalah... saya dapat melihat wajah dapur baru Tok & Wan yang baru diubah suai. Serba hijau. Daripada kabinetnya yang berwarna hijau hingga ke lantai juga berwarna hijau. Terasa begitu tenang sekali. Tapi kata Tok belum selesai sepenuhnya. Lihatlah dinding yang masih tidak cantik dipandang kerana belum lagi dicat. Kerja-kerja ubah suai akan disambung selepas raya haji.


Posted by:
Nisa

Friday, December 12, 2008

Permata Hati Auntie Fyzza & Uncle Qalif

Posted by Nur Insyirah at 2:06 PM 0 comments

Alhamdulillah... tanggal 7/12/2008 iaitu hari Ahad bersamaan 9 Zulhijjah, seorang bayi comel dilahirkan di Hospital Ampang Puteri pada pukul 6.15 petang. Puteri seberat 3.19 kilo itu diberi nama Qistina Safiya (tidak pasti ejaannya betul ataupun salah).

Tercapai juga hasrat Auntie Fyzza memberi nama yang diidam-idamkan kepada puterinya. Nampaknya bertambah seorang lagi kawan sebaya saya walaupun perbezaan umur kami hampir 9 bulan.

##Foto diambil dari galeri foto Uncle Qalif##

Posted by:
Nisa

Thursday, December 4, 2008

Berat Saya Sudah Bertambah...

Posted by Nur Insyirah at 1:57 PM 0 comments
Pada hari Selasa, 2/12/2008 yang lalu... saya pergi check-up untuk kesekian kalinya di klinik. Alhamdulillah berat saya sudah naik ke 7.05 kilo. Ibu dan abah gembira sekali. Manakala tinggi saya sudah 68cm. Puan Misi ada juga mengukur lilit kepala saya, tetapi saya terlupa berapa ukuran yang sebenarnya.

Posted by:
Nisa

Boleh Saya Tolong?

Posted by Nur Insyirah at 1:55 PM 0 comments



Perkara pertama apabila ibu dan abah longgokkan kain di hadapan saya adalah saya akan ambil kain itu dan masukkan ke dalam mulut saya. Seperti biasa, masa yang sesuai untuk ibu dan abah melipat kain baju adalah waktu malam. Kesian ibu dan abah, dan saya juga tidak ketinggalan mahu menolong mereka. Hasrat saya memang mahu menolong, tapi saya rasa saya bukanlah menolong malah hanya tolong sepahkan saja hehehe....

Lihatlah gelagat saya yang bertungkus lumus dan beriya-iya apabila berhadapan dengan pakaian saya. Kadang-kadang ada juga yang tercampak ke belakang saya kerjakan.

Posted by:
Nisa

Wednesday, November 26, 2008

Posted by Nur Insyirah at 10:09 AM 1 comments

No one is born happy...
But all of us are born with the ability to create happiness...

So today, make others happy...
Flash your sweetest smile .....

Have A Day Full Of Smiles

Thursday, November 20, 2008

Dua Suku Kata yang Pertama

Posted by Nur Insyirah at 1:21 PM 0 comments



Aaa... baah... adalah dua suku kata pertama yang keluar dari mulut saya. Ibu dan abah begitu seronok sekali apabila mendengar saya menyebutnya. Sebenarnya sudah lama saya dapat menyebut suku kata ini, tetapi saya lupa bercerita di sini. Seingat saya semasa saya 7 bulan. Pernah juga ibu menyebut iii... buu... tetapi saya tetap suka menyebut aaa... baah... saya tidak boleh lagi menyebut iii... buu.... Selalunya abahlah yang menyahut kerana menyangka saya memanggil abah.

Sekarang saya suka menjerit. Ada kalanya juga saya ketawa melihat gelagat Si Jerry mengenakan Si Tom, seolah-olah saya faham apa yang dilakonkan oleh kedua watak itu. Pernah suatu ketika, ibu pelik apabila saya ketawa sambil menonton kartun kesukaan ibu itu. Hmmm... semuanya kebetulan sahaja.

Menurut ibu juga, kepala saya sudah banyak kali benjol-benjol. Ibu dan abah tidak sempat selamatkan saya daripada tergolek dari sofa tempat saya suka pegang sambil berdiri. Kadang-kadang sambil duduk pun saya boleh tergolek. Kelakar betul. Disebabkan saya terlalu leka bermain, hinggakan imbangan badan saya pun boleh goyah :)

Posted by:
Nisa

Friday, November 14, 2008

6.5 Kilo Sahaja

Posted by Nur Insyirah at 8:23 AM 0 comments
Pada 11hb lepas, saya ke klinik untuk pemeriksaan bulanan. Ibu dan abah terkejut kerana selepas 2 bulan berat saya cuma 6.5 kilo sahaja. Jika menurut carta berat bulanan saya, sepatutnya saya sudah capai 7 kilo. Ini bermakna, lagi 0.5 kilo saya kena kejar.

Pelik juga kerana saya memang suka makan. Nasi saya makan, roti pun saya makan. Pendek kata kalau boleh semua benda saya mahu makan. Badan saya macam sudah berat. Hmm... memang pelik.

Ibu kata, mungkin saya aktif agaknya. Walaubagaimana pun saya perlu capai sasaran 8 kilo lebih. Jika tidak, waaaaaa... mungkin saya diberikan susu formula yang disediakan pihak klinik.

Posted by:
Nisa

Friday, October 24, 2008

Rombongan Alang, Pak Lang & Boy Team...

Posted by Nur Insyirah at 1:54 PM 0 comments
"Mari adik-adik sayang... Abang Furqan hendak bercerita."

"Ey eh Syeera... abang saya dah panggil tu. Jom kita dengar apa tajuk yang nak diceritakan kepada kita."

"Alllaaaaa... best ke Abang Farhan? Macam tak faham je bahasa yang Abang Furqan gunakan. Bahasa kita hanya kita berdua je yang faham. Bahasa dia, Kak Nuha faham lah kot."

"Ye tak ye jugak kan. Kalau begitu kita sembang sesama kita je la. Syeera macam ada cerita je nak bagitahu saya."
"A ah, hari tu badan saya penuh ruam. Dari muka sampai la ke kaki ni."


"Ye ke? Kesian Syeera. Banyak-banyak bersabar lah ye. Hmm... tapi dah sembuh kan?"
"Alhamdulillah... saya dah baik sekarang. Dah boleh sambung berjalan raya dah pun."


"Dan dah boleh senyum juga. Cheessseeee...."

"Errr Abang Farhan... Abang Furqan tu tak habis bercerita lagi ke hehehe?"
"Tu la pasal. Dia tak sedar ke yang kita ni tak dengar cerita dia? Ey Eh, awak nak ke mana pula tu Syeera? Cerita awak dah abis ke?"


"Alamak, Syeera dah tinggalkan saya sorang-sorang. Hmm apa saya nak buat dengan benda ni ye?"

Posted by:
Nisa

Thursday, October 23, 2008

Selamat Hari Lahir Ibu...

Posted by Nur Insyirah at 8:41 AM 0 comments

Selamat hari lahir buat ibu tercinta. Semoga ibu sentiasa tabah, panjang umur, dimurahkan rezeki dan yang paling penting... ibu bahagia dan gembira di samping abah dan saya :)

Kek ini adalah hadiah saya buat ibu dan abah :)

Posted by:
Nisa

Tuesday, October 21, 2008

Beraya di Rumah Atuk dan Ibu Saudara

Posted by Nur Insyirah at 1:42 PM 0 comments
Ahad lepas (12 Oktober 2008), saya sekeluarga beraya di rumah Tok Ayah Ngah di Keramat. Seronok dapat bermain bersama Pak Su Ayie yang comel. Kami dijamu nasi dagang dan bihun sup. Sedap kata ibu. Sekian lama ibu tidak merasai nasi dagang, kali ini memang sedap tiada tandingan. Ramai juga tetamu yang datang pada hari itu.

Selesai makan tengah hari, kami bertolak ke Damansara Jaya pula, ke rumah Ibu dan Abah Saudara (Uncle Shahril & Auntie Yani). Saya sekeluarga pergi bersama famili Tok Su. Kami berkumpul di rumah Mak Cik Jihan & Pak Cik Khairul. Tok Su tunggu kami di situ. Uncle Khairul & Auntie Jihan tidak dapat ikut sebab ada tetamu di rumah mereka. Kami tiba dalam jam 4.00 petang. Wah bukan main seronok lagi tengok Tok Su makan. Satey ada, bihun goreng ada, Laksa ada, Nasi berlauk pun ada... seolah-olah macam-macam makanan ada pada masa itu.

Alhamdulillah, kami tiba di rumah jam 6.45 petang. Fuh! Seronoknya berjalan-jalan raya.

Posted by:
Nisa

Thursday, October 16, 2008

Selamat Hari Lahir Abah...

Posted by Nur Insyirah at 1:10 PM 0 comments
Selamat Hari Lahir buat abah tersayang. Semoga abah bahagia di samping ibu dan saya, panjang umur dan dimurahkan rezeki sekeluarga. Yang sedihnya, di hari yang bermakna ini saya demam... uhuk :(

Dengar kata abah ada something special malam ini... bestnyeeerrrr.... Ibu pula? Tidak ada suprise untuk abah? Abah mesti kotakan janji abah tau, walaupun saya demam.

Posted by:
Nisa

Monday, October 13, 2008

Beraya di K.L Pula

Posted by Nur Insyirah at 1:29 PM 0 comments

Bersama Kak Shida & Abang Hilmi

Pada 11 Oktober yang lalu, saya sekeluarga beraya di rumah ibu dan bapa saudara saya sebelah ibu. Bermula seawal 7 pagi kami keluar dari rumah menuju destinasi pertama iaitu di rumah Ummi (mak long). Manakala abah terpaksa melencong ke sekolah kerana ada merentas desa. Saya dan ibu berkampung di rumah Ummi sampai Maghrib. Abang Hilmi dan Kak Syida begitu setia bermain dengan saya.

Rombongan dari Jasin Melaka iaitu rakan kembar saya Nurul Arina Farhana & Nurul Hannan Farhana tiba jam 5.00 petang bersama ummi dan ayah mereka Auntie Azian dan Auncle Zairin. Itulah kali pertama saya, ibu dan abah melihat pasangan kembar ini selepas setahun umur mereka. Auntie Ijan dan Auntie Iman pun ada bersama-sama putera mereka iaitu Najmi Hakim dan Irfan Hakim. Auntie Nora pun ada... seronoknya!

Selepas Maghrib kami ke rumah Ujang & Mak Ujang di Kampung Pandan. Meriah sekali suasana di sana. Seronoknya ramai kawan.

Posted by:
Nisa

Monday, October 6, 2008

Gembira di Hari Raya

Posted by Nur Insyirah at 1:56 PM 0 comments
Pertama kali berbaju kurung (baju raya)

Bersama Pak Su Azfar


Beraya di rumah ayah kepada Tok Ayah

Suatu hari di hari raya
Kulihat cahaya bersinar indah
Langit cemerlang tak terkira
Tanda kuasa yang maha Esa
Memberi nikmat pada manusia...

Alhamdulillah, suasana beraya di Kelantan memang meriah. Cuaca pada hari raya pertama sungguh cerah. Raya pertama sahaja sudah terasa letih. Memang saya sekeluarga beraya sakan pada hari itu kerana menurut abah tahun ini tidak dapat beraya lama di kampung halaman kerana raya keempat kami mesti pulang semula ke kota.

Ini adalah aidilfitri pertama ibu di Kelantan. Kata ibu, sebelum ini ketupat pulut dicicah dengan samada rendang ataupun kari daging, tetapi kali ini agak berbeza sedikit iaitu ia dicicah dengan nisan atau dipanggil gula melaka. Itulah, lain tempat lain caranya. Selain itu, kebanyakan rumah yang dikunjungi, kami dijamu nasi berlauk. Patutlah orang Kelantan kuat berniaga, kerana mereka memiliki tenaga yang banyak.

Oleh kerana tidak puas memakan ketupat pulut, ibu import dari Bandar Baharu. Kali ini rendangnya ibu buat sendiri. Alhamdulillah, baru puas kata ibu.

Duit raya...? Duit raya saya semeriah suasana hari raya. Alhamdulillah, maklumlah setahun sekali, dan kebetulan saya pula masih kecil.

Posted by:
Nisa

Friday, September 26, 2008

Aidilfitri Pertama Saya

Posted by Nur Insyirah at 5:33 AM 0 comments
Di kesempatan ini, saya, ibu dan abah mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri maaf zahir dan batin kepada semua umat Islam di dunia ini.

Ini adalah aidilfitri pertama saya. Dan tahun ini juga adalah aidilfitri pertama bagi ibu dan abah menyambutnya bersama-sama saya. Tahun lepas umur saya empat bulan di dalam kandungan ibu.

Esok saya sekeluarga akan pulang ke kampung di Kelantan. Insya-Allah kami akan berangkat selepas sahur supaya kami boleh tiba awal dan mudah-mudahan pada masa itu cuaca tidak berapa panas.

Selamat Hari Raya semua!

Posted by:
Nisa

Monday, September 22, 2008

Alif Furqan vs Afif Farhan

Posted by Nur Insyirah at 10:10 PM 0 comments

Dua minggu lepas saya sekeluarga ke rumah Alang dan Pak Lang di Jalan Kuching untuk berbuka puasa di sana. Lama tidak jumpa Abg Furqan dan Abg Farhan. Abg Furqan nampak semakin surut sebab selalu demam dan adiknya pula semakin tembam... eeee geramnya tengok pipi Farhan.

Wah wah, bukan main mesra lagi Abg Furqan dengan ibu. Jelesnya Abg Furqan ada teddy bear yang the very soft tu... bestnyeeeerrr. Teddy bear itu hadiah dari Alang kepada Abg Furqan semasa dia masuk hospital di Parit Buntar selama seminggu kerana demam panas. Kasihan Abg Furqan. Abg Farhan pula baru 2 bulan masa itu. Tok yang menjaga Abg Furqan di hospital. Sedihnyaaa uhuk.... Saya sekeluarga pula sudah pulang ke K.L kerana ibu sudah habis berpantang.

Posted by:
Nisa
 

Ini Satu Cerita... Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal