Friday, January 2, 2009

Bertepuk Tangan vs Chipmunk

Posted by Nur Insyirah at 1:42 PM
Akal baru yang saya peroleh adalah bertepuk tangan. Kadangkala sambil tidur pun saya asyik bertepuk tangan. Mungkin terbawa-bawa dan terngiang-ngiang dalam kepala agaknya. Boleh dikatakan setiap masa mesti saya akan tepuk tangan saya. Pendek kata saya memang tidak seganlah hendak menepuk tangan saya :D

Saya juga memang suka dengar lagu Bad Day nyanyian chipmunk dalam nada dering. Hinggakan semasa mandi pun jika saya terdengar lagu itu saya mesti meronta-ronta mahu keluar dari bilik air. Yang pelik, bukan sahaja bunyi di TV dan HP abah, tetapi apabila ibu menyanyi pun saya suka juga. Satu lagi bunyi iklan megadrama. Meronta-ronta saya hendak keluar dari bilik air. Punya dahsyat pengaruh iklan bagi kanak-kanak seusia saya rupa-rupanya. Tidak perlu ibu ataupun abah yang ajar tetapi automatik datang sendiri. Kenapa ek? Hmmm....

Mengikut kajian ibu, kanak-kanak memang suka benda-benda yang dapat menarik perhatian mereka. Contoh paling ketara yang mempengaruhi mereka adalah bunyi-bunyian. Kemudian diikuti warna. Dua perkara ini adalah gabungan yang istimewa di mata kanak-kanak.
Minda dan mata mereka memberi rangsangan yang kuat kepada dua perkara ini. Sedang kanak-kanak leka bermain mainan di hadapan mereka, namun apabila telinga terdengar bunyi-bunyian yang menarik, terus mata tertangkap dan terpaling pada bunyi-bunyian itu. Sebab itulah cerita-cerita di phd, ctnw, astro ceria dan disney channel digarapkan dengan warna-warni seindah pelangi dan juga suara-suara latar yang ceria dan comel.

Sekarang saya boleh aplikasikan kedua-duanya iaitu bertepuk tangan sambil mendengar nyanyian chipmunk dengan serentak. Apabila mendengar chipmunk menyanyi saya boleh bertepuk tangan.

Posted by:
Nisa

0 comments on "Bertepuk Tangan vs Chipmunk"

 

Ini Satu Cerita... Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal