Monday, October 5, 2009

Cerita Raya 4

Posted by Nur Insyirah at 11:40 PM



Hari Ini Hari Raya...

Seperti biasa, semua kelam-kabut bersiap memakai baju baru. Ibu awal-awal lagi memandikan saya. Seronok dapat memakai baju kurung.

Seperti biasa juga Tok dan Wan duduk di atas sofa, menerima salaman maaf daripada anak-anak tercinta sebelum bertolak ke masjid bagi sembahyang hari raya.

Selepas pulang dari masjid, ramai kanak-kanak datang berkunjung ke rumah Tok dan Wan. Umi sekeluarga bergerak ke Permatang Pauh untuk berhari raya di sana pula. Dalam tiga hari, baru Umi akan pulang ke Bandar Baharu pula. Ibu terkenangkan zaman kanak-kanaknya dahulu. Ibu kata, dahulu ibu dan rakan-rakan memang rajin berhari raya. Bayangkan duit yang diterima sebanyak 20 - 50 sen setiap rumah apabila dikumpul menjadi beratus-ratus ringgit. Zaman sekarang, pergi beraya di beberapa buah rumah sahaja sudah boleh dapat banyak, kerana sebuah rumah paling sikit pun boleh dapat RM1.

Sebelah petangnya, kami sekeluarga berhari raya di rumah Nenek@Tok Cik. Ramai sanak saudara berkumpul di sana termasuk baby baru iaitu anak kepada Mama Win (nama baby tak ingat la pula)

Posted by:
Nisa

0 comments on "Cerita Raya 4"

 

Ini Satu Cerita... Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal